2006-08-09

HTPC-experimentet - Ny fjärr

Åkte iväg med granngubben till en PC-affär idag. Köpte en styck Microsoft MCE-fjärr till mitt HTPC-experiment.
Granngubben i sin tur köpte en styck bärbar Acer till sin fru. Där låg man i lä på shoppingfronten, kan man säga.
Hursomhelst gjorde fjärrkontrollen att det blev MYCKET roligare att knappa runt i MediaPortal. Allt funkade precis som man liksom förväntar sig. Dessutom på rätt långt håll, till skillnad mot det lilla IR-keyboardet jag labbat med förut.

Jag gissar att den här fjärren (trots att den inhandlades för obudgeterade penningar) kommer att få mycket högre 'Wife Acceptance Factor' än tangentbordet.

Nu när navigeringen fungerade, så blev det ännu mer intressant att köra den där PCn mer på riktigt. T ex med ett riktigt ljudkort. Sålunda grävde jag fram ett Creative USB-kort, med optisk utgång, för att sedan leta efter optiska kabeln. Jag letade, letade, letade och letade men hittade det inte nånstans. Hittade däremot Catharinas MP3-spelare, som varit bortslarvad sedan november/december '05, ett grillfat och en FM-antenn. Alltid något.
Har bett den kära sambon att köpa med sig en fiber hem idag. Hon ringde nyss och berättade att Onoff-affären hon var i inte hade sådant ting. Hmpff.. Som en kennel utan hundar. Löjligt!
Kollade för skojs skull på Onoff's web nyss, och jodå, dom hade till nöds optisk ljudkabel. Toslink (som jag inte vill ha), som beställningsvara. MED GULPLÄTERADE KONTAKTER!!!! Hahaha. Jättelöjligt! Som om ljuset i dom där fibrerna ens skulle vara i närheten av det där guldet, och på något vis se att ägaren är mån om lilla ljusets välbefinnande, och därmed välja att lysa ettorna och nollorna på ett särskilt korrekt sätt?? Ger mig katten på att fibern även är magnetiskt och elektriskt avskärmad, vilket är precis lika meningslöst. Synd om dom puckona som blir lurade att köpa sånt trams...

Inga kommentarer: