Flytta på dig, Claes! Du skymmer sikten.
Blev lite förbannad på en företeelse igår igen. Händer då och då, faktiskt, att jag blir det.
Den här gången var det 'nollvisionen'. Att ha som mål att det ska vara noll dödade i trafiken varje år.
Jävla dum grej att vara arg på, kanske vissa tänker, men faktisk blev jag arg på just den, just igår.
Såg en skitdum debatt på diverse tidningars nätupplagor om huruvida det skall vara tillåtet med dubbdäck eller inte. Det kan nämligen möjligen vara farligt för människor att andas in det där extra dammet som dubbdäcken river upp, och det är ju så klart inte bra.
Att det sedan antagligen blir ännu fler som dör om man förbjuder dubbdäck på t ex landsbygden är tydligen en annan sak..
Egentligen var det inte dubbdäck eller inte dubbdäck som gjorde mig sur. Snarare det faktum att pajasar Tingvall & Co (Claes Tingvall är trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket, och i mitt tycke inte riktigt klok) får så förbannat mycket press och utrymme för sina idéer och experiment, när större och viktigare saker borde lyftas upp.
Antalet dödade i trafiken har aldrig varit så lågt som nu. Inte sedan någon gång på 40-talet. Detta trots att bilarna aldrig varit fler än nu (mer precis är det så att det dödades drygt 172 personer per 100.000 bilar och år 1950. Siffran för 2005 är 9,5. Allt enligt Vägverkets egna statistik). Fantastiskt bra!
Med detta borde man vara ganska nöjd (nej, jag tycker INTE att det är bra att folk dör i trafiken), eftersom en nollvision faktisk bara är en vision (eller illusion), och ALDRIG kan bli verklighet. Bilar är farliga, och så länge folk väljer (ja, om man hårdrar det hela, så är det alltid ett fritt val) att köra bil, så kommer folk att köra ihjäl sig och andra. Så är det med det. Faktiskt tror jag att även om det bara finns EN bil och EN människa kvar i landet, så kommer den människan förr eller senare att köra in i ett träd, stenhårt.
Möjligen kan man, till oerhörda kostnader, få ner antalet dödade och skadade lite till, men absolut inte till någonstans i ens närheten av noll.
Som kuriosa kan jag nämna att Svenska Livräddningssällskapet har som målsättning att få ner drunkningsolyckorna till 100 per år, från dagens ungefär 110 (107 förra året, 111 under 2004). Det är en mer realistisk målsättning än 'nollvisionen'. Även här gäller ju att så länge människor ägnar sig åt badning och båtåkande (gärna ihop med spritförtäring), så kommer det hända otäcka saker. Skillnaden är att vissa accepterar och förstår det, och andra inte.
Samtidigt som man till knasigt höga kostnader försöker få ner antalet hemskheter i trafiken, så begår runt 1.500 personer i det här landet varje år självmord. Det är i runda slängar tre gånger så många som dör i trafiken. Vem hörde senast en Tingvallsk mediatokig befattninghavare ondgöra sig över det?? Någon? Något? - Trodde inte det..
Har de som tar livet av sig valt att bli deprimerade eller på annat sätt psykiskt labila? På samma sätt som bilisterna väljer att köra bil? Nope!
Samtidigt dör även ungefär 1.000 gamlingar varje år till följd av fallskador. Ja. Just det. Gamlingarna ramlar och slår ihjäl sig. Dubbelt så många som dör i trafiken varje år. Någon som hört någon skrika över det?? - Nähä?? Inte det heller?
Ovanpå de 1.000 som dör av ramlandet, så läggs 40.000 in på sjukhus till följd av ramlingen. - Billigt? Trevligt? Nix!
Har gamlingarna valt själva att bli gamla och skröpliga, på samma sätt som bilisterna ägnar sig åt frivilligt bilkörande? Nope!
Alltså: Sätt munkavle på den där Tingvall, och styr sedan över alla hans fartkamerapengar och andra anslag till andra områden, där dom gör mer nytta.
Flest räddade liv per satsad krona borde gälla vid varje given tidpunkt, och då finns det säkert bättre alternativ än att ge kronorna till Claes. Tror jag.
2 kommentarer:
Det var värst vad "krönikös" du har blivit. Men bra! Vill bara påpeka att det där med äldres fallolyckor i hemmet är en stor grej, men eftersom den inte är så intressant som trafikdöden, debatteras den bara i Vårdfacket och liknande. Tyvärr.
Så välformulerat och rätt!!! Det finns SÅ mycket större möjligheter att få ned skade- och dödsfall på annat sätt än orimliga pålagor, restriktioner och regler inom trafiken!
Skicka en kommentar