2006-08-17

Bambusurrogat

Har i flera år försökt övertyga kära sambon om förträffligheten i bambusnår. Går inte.
Skaffade faktiskt några bambuplantor en gång, när vi bodde på ett annat ställe.
Jag planterade dom i ett träsk, och dom tog sig aldrig. Alltid lär man sig nåt....

Nu i våras var jag hemskt nära att få köpa nya plantor, men då visade det sig att det var ett 'bambu-dör-år' i år. Jag har inte kollat upp fulla detaljer, men tydligen bestämmer sig horder av bambuplantor över hela världen sig för att blomma och därefter dö. Och detta samtidigt!
Tydligen var detta året ett sådant år. Sålunda lade jag bambuinköpen på is tills vidare. Sorgligt.

Idag blev jag skickad till plantskolan för att köpa jord, och passade på att kolla efter bambusurrogat. Jag hittade elefantgräs, och köpte bums en planta. Och jord då, förstås...

Väl hemma blev jag häcklad. Sambon tyckte att "här kryper jag omkring och klipper bort gräs, och så kommer du hem med NYTT?"

Efter mycket omkringtravande i trädgården hittade jag till slut en plats för mitt gräs (fick INTE plantera det på särskilt många ställen för någon, nämligen).

Nu står gräset ståtligt på sin nya plats. Må det växa väl, bli minst tre meter högt och prassla i vinden! I evighet. Amen.

Inga kommentarer: