2006-08-02

HTPC-experimentet, del 1

Fick till slut sambon att göra backup på sin (arbetsgivares) gamla Compaq. En Evo N800c, med en 1,7GHz P4 Mobile, knappt 800MB RAM och ett ATI Mobile Radeon 7500. Ingen racerbil precis, men helt OK för test.
Fort som attan installerade jag om den med en XP Pro. Hämtade därefter nya fina MediaPortal 0.2 och installerade även detta.
Till en början höll jag på att bli heltokig på grafikkortet, som bara vägrade att köra någonting i närheten av de 1366x768 som vår TV är kapabel till. En snabb tur till HPs website gav mig bättre drivers, och ATIs fina kontrollpanel, med vars hjälp jag kunde sätta upplösningen till 1360x768. Good enough.

Jag har labbat med MediaPortal förut, så grundläggande inställningar gick rätt fort att göra. Pekade ut var alla MP3-or fanns, var alla bilder fanns och var några DivX och MPG-filer fanns. Tog mig också tid att tala om var jag bodde (för att få riktiga väderprognoser), pekade ut några webradiokanaler och en RSS-feed med nyheter från Aftonbladet.
Det mesta funkade alldeles utmärkt direkt. Lite problem med att navigera, dock. Jag använder ett trådlöst mini-keyboard för att köra datorn. Detta keyboard har en modell av pekdon som jag inte trivs helt med. En rund liten platta som kan skall bända i olika riktningar olika hårt för att styra runt pekaren. Väl i själva MediaPortal behövs ju inga möss/pekdon alls, så då funkar ju piltangenter, enterknappar och annat ganska fint. Räckvidden på det här tangentbordet verkar inte vara helt hundra dock, så man måste tyvärr peka hyfsat noga mot mottagaren för att det skall bli som man vill. Borde egentligen testa med ett fullstort, riktigt tangentbord och mus, eller för all del med en MCE-fjärr (som då måste inhandlas för knappt 400 spänn).
Har ett vanligt trådlöst Microsoftkeyboard med tillhörande mus som pratar radio istället för IR liggandes, som kanske gör ett bättre jobb. Möjligen kommer hon sambon att tycka att det är lite för fult att ha på soffbordet, och kanske även jag, men testandets nöd har ingen lag. Som permanent lösning går det hursomhelst fetbort.

Ett annat elände är att den där datorn vägrar att vakna upp ur standby när man knapprar på externa tangentbord. Alltså måste man gå fram till datorn, öppna locket och trycka på nåt för att få liv i den efter lyckad insomning. Kanske går det att lösa med ett nyare BIOS, trots att det inte står något som helst om det i release notes för de nyare BIOS som fanns på HPs web. Tills vidare får jag väl se till att den aldrig går i standby...

Vad gäller TV, så har jag inte testat det än. Eftersom det är en bärbar PC så är mina TV-kortsalternativ ganska begränsade. Jag har ett Hauppauge WinTV USB i en låda i hallen som jag ska testa lite med. Tyvärr bara USB 1.1, och tyvärr bara analogt, fast det borde räcka för att se hur det bär sig åt i stora drag.

Summering så här långt:

  • Visa bilder - Utmärkt
  • Spela musik - Utmärkt, när jag väl fattade sökfunktionen
  • Webradio - Utmärkt
  • Spela DivX, MPG, etc - Utmärkt
  • Spela DVD - Utmärkt (även utan separat DVD-decoder, utan med MediaPortals medföljande)
  • Väderprognos - Utmärkt
  • Nyhetsfeed via RSS - Sådär. Blir fult. Kan bero på Aftonbladets feed. Skall testa mer.
  • Navigering - Sådär. Antagligen beroende på att jag inte orkat kolla vilka knappar som skall användas, samt att tangentbordet inte är superbäst.
  • TV - Vet inte än

I nästa del hoppas jag ha hunnit testa lite brusig analog-TV också.

Inga kommentarer: