2007-07-03

Otäck matematik

Hur lite jag än vill, så är det nog ett obestridligt faktum att ju fler mojänger man har, desto fler av dessa jävlas med en.
Just nu är det routern som jävlas. Den har jävlats förut, men det gick liksom över av sig själv så jag tänkte inte mer på det. Då.
Nuförtiden startar den om en gång i kvarten sådär, och när jag funderar på det så har den nog gjort det ett tag. Alltså. Den startar om lite närsomhelst. Resultatet är att min PC, och för den delen alla andra också, tappar kontakt med självaste internätet nån halvminut.
Visst. För moster Greta, som letar knypplade bordsdukar på Blocket, spelar det kanske ingen större roll, men för oss andra som kör VPN-tunnlar kors och tvärs, och dessutom kör både webserver och mailserver, så ställer det till det lite.

Jag registrerade ett supportcase hos D-Link igår kväll, så nu väntar jag bara på feedback. Min gissning är att svaret blir ungefär:

"Gör en återställning till fabriksinställningarna, starta om routern, läs på senaste firmware, gå sedan runt routern motsols tre varv, skvätt vigvatten på den, och starta sedan om den igen. Funkar inte det, så ta en huvudvärkstablett och se om det har gått över tills imorgon"

Ovanstående operation har jag redan gjort, bortsett från vigvattnet, som tyvärr var slut..

Bara på skoj knappade jag in "DI-624 reboots" på Google. Det blev inte riktigt lika många träffar som på "iPhone" men det var banne mig inte långt ifrån. Någonstans mellan 20.000 och 40.000 träffar, lite beroende på hur man stavar.
Verkar sålunda som att jag är stolt ägare till en av de sämsta prylar som D-Link nånsin gjort.
Den generella lösningen på omstartsproblemet (om man läser en del av Googleträffarna) verkar vara att kasta routern i papperskorgen och sedan gå och köpa en Linksys eller Netgear dito. Alla hårdvarurevisioner och alla firmwareversioner (av DI-624 och DI-624+) har samma problem, verkar det som. D-Link lyckas tydligen inte laga dom, alldeles oavsett hur mycket programkod dom knåpar ihop. Ledsamt...

Och du, lilla frun... - Att du tappat VPN och WTS-sessioner lite hur som helst på sista tiden, har nog med detta att göra. Får se vad supporten på D-Link säger. Dom har öppnat caset nu förresten, såg jag..
Säger dom nåt dumt, så får jag väl ta din loppiskassa som du skulle ha nästa helg och köpa router för den istället.. - Så här kan vi INTE ha det.

3 kommentarer:

Mankan sa...

Instämmer! Kombinationen D-Link och datapryttlar av hög kvalisort går inte ihop. Jag har hört fler som "äntligen tagit sig ur D-Linkträsket" och skaffat pryttlar som fungerar. Det verkar som det finns sådana ;-)...

Fredrik sa...

Fick precis svar från D-Links support (som iofs skall ha all heder av hur dom skött ett tidigare case jag hade).
Svaret blev ungefär som jag trodde/befarade. Nolla inställningarna, ny firmware.

Dom glömde det motsols runtspringandet och vigvattnet, men det kommer väl från second level senare idag eller imorgon, när firmwaretricket inte funkade.

Fredrik sa...

Supportcaset för routern är i status 'reopen'..
Den gick fint en hel timme efter att jag bytt firmware och knapprat in alla jämrans egna inställningar igen.. - Snart kommer voodoo-tricken fram, tror jag..