2006-09-19

Vik hädan, diskarmar!

Önskespecifikationerna på en disk i antingen en bärbar PC eller en HTPC är: Tyst, kall, snabb, stor och pålitlig.

Den här från TDK uppfyller de flesta kraven. Enda problemet är lagringsutrymmet som just nu är 'bara' 32GB.

Skitsamma med lagringsutrymmet, tycker jag. En flashdrive med vanligt IDE-interface som är aningen mindre än en vanlig 2,5"-disk skulle jag gärna stoppa i min Thinkpad. I en HTPC kan man ju alltid hysta i några stycken och köra dom i RAID-0.

Jag vet inte just nu om det bara är en prototyp eller om den faktiskt går att köpa, men oavsett vilket, så kan vi väl räkna med att antalet rörliga delar i bärbara datorer (och även andra datorer) närmar sig noll snart.

Transfer rate på den här lilla luringen är ca 33MB/sekund, och den drar hemskt lite ström även när den skyfflar data. Och är såklart knäpptyst. Ge mig!

Inga kommentarer: