2008-06-13

Ännu ett skäl...

...att säga "nej tack och adjö!" till Göteborg Energis nya elmätare/störsändare.

Det kommer mer och mer rolig trådlös teknik som använder 2,4GHz-bandet, och denna teknik är främst avsedd för privatpersoner och deras nöje, nytta och bekvämlighet.
Jag välkomnar såklart nyttiga och roliga saker, och nu arbetas det t ex fram nya fjärrkontroller som kör ZigBee (IEEE 802.15.4). Att det numera dessutom finns en företagsgrupp som kallar sig RF4CE (Radio Frequency for Consumer Electronics) som jobbar fram standards på området är lysande.

Att då Göteborg Energi skall äventyra detta genom att (helt onödigt, då de har en mängd andra alternativ) skita ner just detta enda frekvensband som finns till privatpersoners förfogande är ett satans ofog.

Till raden av redan nu potentiellt påverkade mojänger och manicker (bluetooth, WLAN, Nintendo Wii, audio/video-sändare, etc) skall vi då lägga till det här. Jävla synd, eller hur?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det som får dig att tro att Göteborgs Energi kommer att använda 2,4GHz-bandet? Jag har inte hittat någon sådan information, och med sin korta räckvidd så låter det ganska otroligt att dom skulle använda det...

Fredrik sa...

Anledningen till att jag tror det är det lilla faktum ATT dom kommer att göra det och redan gör det. - ZigBee på 2,4GHz med sändareffekt 100mW ger flera hundra meters räckvidd.
Och nej, sådan information går inte att 'hitta' med särskild lätthet. Man måste först gräva lite och sedan faktiskt fråga runt, men sant är det likförbannat.
Leta längre ner i bloggen så hittar du all info.

Anonym sa...

Jag har läst längre ner i bloggen, och jag har inte hittat något som tyder på att du har någon sådan information...

Jag förstår inte vad Göteborgs Energi skulle ha för utrustning ett par hundra meter bort som tar emot signalerna. Dom borde vilja ha utrustning med några kilometers räckvidd tycker jag, åtminstonde utanför dom mest tätbebyggda delarna av Göteborg...

Fredrik sa...

Skrev ett pinfärskt inlägg för att summera. Only for you, Dan..