2006-07-28

Semestershopping?

Kollegan Ulf var en sväng i Thailand och Malaysia nyligen. När jag kom hit till Linköping igår förmiddag visade han mig en otäck kreditkortsräkning han fått.
Sådär 40.000 spänn totalt, fördelat på lite olika saker. 6.000 kronor på nån ginsengfirma, knappt 10.000 hos ett företag som hette 'Kuem Ho Tire'. Däck, kanske? Precis en sån sak man köper på sin Asiensemester, eller visst?
Dessutom var grejorna köpta i Korea. Konstigt, eftersom han inte var i Korea. Alls.
Förklaringen är vanlig hederlig(?) skimming. Allt gick väl. Kreditkortsföretaget hade ringt honom redan innan fakturan kom, och talade mer eller mindre om att någon hade varit bedräglig.
Å andra sidan har han verkat ganska pigg på sistone. Så pigg som man borde bli av ginseng för 6.000 spänn... Och hade han inte nya hjul på sin BMW?
Jag tror förresten att även jag har varit utsatt för skimming. Varje månad i flera år. Det är alltid för höga belopp på mina kreditkortsfakturor, och dom där busarna som fifflar vet precis hur dom skall få det att se ut som om det skulle kunna vara jag som gjort inköpen. Dom handlar alltid precis på dom ställena som jag handlar, och för lite lagom pengar varje gång, så att jag inte skall bli misstänksam. Så måste det vara.

Inga kommentarer: