2006-07-25

Näringskedjor

Jag har gjort det igen. Fastän sambon säger att jag inte borde, så gör jag det igen och igen och igen.. - Jag har plockat blommor. Brunört. Jättemånga.
Jag vet nu att dom heter just så. Brunört. Jag tog reda på det under devisen 'know your enemy'. Förut hette dom bara 'lila blommorna'. Dom som växer jävlamej överallt i hela gräsmattan.
Jag är ingen gräsmattefanatiker. Mossa och sånt gör ingenting alls. Mjukt och grönt. Däremot orkar jag inte med dom där lila eländena som slingrar sig längs marken (och sålunda gäckar gräsklipparen helt och fullt) och ej heller maskrosor. Dom skall upp och bort! Så det så!
Ett par problem dock... Dom är tämligen knepiga att få loss, och det är runt sju miljarder stycken. Dom borde heta Gud istället för brunört. Allestädes närvarande och odödliga. Och klart ovanför mig i näringskedjan. OK, dom äter inte upp mig eller så. Dom har utvecklat en mer raffinerad metod. Dom psykar ihjäl mig.

Nästa näringskedja inbegriper katter, fåglar, sorkar och möss.
Katten Lakrits (ja, han är svart) släpade nyss hem ett slags mus modell större. Lite som Peter Harrysson med morrhår och svans. Jag vände mig om och plockade några brunörter och när jag tittade igen så var den uppäten. Magiskt! Som om jag skulle äta upp en mindre hund på under två minuter... Hur gör dom?
Strax innan kom Stefan (annan katt - också svart. Heter Schwartz i efternamn) hem med en ungefär likadan mus/sork. Åts upp precis lika fort.
Så där gör dom i stort sett varje dag. Varför går kattmaten åt, kan man undra? Använder dom den som snacks? Sånt som man inte behöver äta, men gör i alla fall?
Hittade en stendöd och halväten duva nedaför jordgubbslandet igår. En annan slags svart pippi ligger uppe vid komposten. Resterna av en tredje låg under studsmattan häromsistens. Hittar alltid små gulliga (men tvärdöda) näbbmöss drällandes. Katter äter inte näbbmöss. Äckliga tydligen. Men dödas skall dom. Ofta. Alltså kan man konstatera att 'människan är det enda djur som dödar för nöjes skull' är en osann myt.
Duktiga djur. Åtminstone på att äta..

Inga kommentarer: