2007-10-03

Och ner i vardagen med en duns..

Nu var det visst ett tag sen det bidde nåt blogg...?

Hursomhelst så har det sen sist varit hemåkning från USA, jetlag, 60-årskalas i Småland och det gamla vanliga tröskandet med errors.

Det som slår en (igen) efter USA-turnén är hur jävlans långt borta från verkligheten vissa utvecklare (och för den delen projektledare) är. - Jag har sedan jag kommit hem lyckats bli mer eller mindre ovän med ett par kollegor, eftersom jag anser att kunder har en liten, liten poäng i att det dom köpt för dyra pengar faktiskt skall gå att installera och köra också. Så är nämligen inte alltid fallet, och då blir jag lite sur.
Egentligen borde man skicka ut dom där kodarna till riktiga, verkliga kunder nångång, så får dom stå till svars själva, men det är väl en utopi. Tillsvidare får väl jag gnälla på dom..

Hade, på tal om gnäll, ett telefonmöte igår om en produkt vars dokumentation inte var alldeles solklar med bland andra ett par programmerare som kokt ihop grejorna, och det lät ungefär såhär:

Har ni överhuvudtaget testat det här, och i så fall hur??

Javisst! På min PC och på en annan maskin, fast bara med Verisign som provider, och det kanske inte var särskilt relevant...

Bortsett från din PC, hur fick ni igång det på den andra maskinen?

Vet inte riktigt.. Det var nån som micklade med den å sen funkade det..

Jag såg inte det där micklandet i dokumentationen...

Näääee.. - Det är en generisk lösning som kräver viss anpassning..

Hur skall en teknikkonsult kunna få igång det då?

Ööhh.. Det beror på. Det är en generisk lösning. Man måste nog modifiera lite..

Jag kan nog kanske få igång stuffet hos kund X, men då måste jag helt oheligt stoppa in skumma Sun-objekt i den fina IBM-maskinen, pilla med globala säkerhetsinställningar och sen hålla tummarna för att det inte välter... - Var det så ni tänkte?

Just där nånstans övergick jag från jobbig tekniker till ren pest i programmerarens tankevärld..

Jag borde föreslå att just han får åka och hälsa på tant Patricia hos skotillverkaren i Seattle, men då dör han väl...

2 kommentarer:

Mankan sa...

Välkommen hem igen, dårå! Visst är det underbart med programmerare som inte fattar att någonstans (visserligen långt borta från dem), finns en kund som betalat dyra pengar för något som inte verkar fungera? Lite av en Déjà-vu...

Fredrik sa...

Tack för välkomnandet!
Visst.. Programmerare i all ära, men det är faktiskt inte dom som till slut sätter stämpeln "leveransklar" på koden.. Det är nån annan fuling som gör det, med minst lika taskig verklighetsförankring.. - Jag har inte listat ut vem det är än, men jag ska..