2007-10-12

Riktigt - Oriktigt

Det kom just en värmepumpsinstallatör hit, och jag funderade igen på vad det är för larvigt jobb jag har...
Jag menar, dom där hantverkarna GÖR saker. På riktigt. Som syns. Som finns.
Jag, å min sida, flyttar runt bits & bytes hit och dit. Ändrar nån etta till en nolla i nån fil, eller flyttar några gigabyte minne från en pool till en annan.. Då och då, mer och mer ofta, ägnar jag mig åt ren politik, corporate bullshit och meningslösa möten..
Jovisst. Jag gör ibland saker som gör kunder glada och möjligen mer effektiva, men är det något bestående? Nix! Någon amatör kan som i ett trollslag omintetgöra mina ansträngningar med några knapptryckningar eller ett par musklick och vi är tillbaka på ruta ett.

Nåja... Jag trivs ganska bra med mitt flumjobb och har säkert bättre betalt än killarna som gör dom där 'riktiga' grejorna, men ibland, ibland, är jag lite avundsjuk...

6 kommentarer:

Mankan sa...

Visst är det så. Hantverk är ändå hantverk... Vad är det för värmepump som ni införskaffat? Själva installerade vi ju en "luft-vatten" från Thermia förra hösten.

Fredrik sa...

En Toshiba Luft-Luft blir det, som förhoppningsvis kommer att ta hand om två tredjedelar av huset. En bra början, tror vi.

Mankan sa...

Jahaja. Som komplement till en elpanna, kanske? Vattenburet eller elvärme?

Fredrik sa...

Vattenburen el. Vår normala förbrukning är ca 24000KWh om året, så detta känns som en riktigt bra quickfix.

Mankan sa...

Prexis. Det blir kronor att spara... Har ni treglas rakt över, eller? Fan, det kanske är lika bra att jag kommer och kollar själv, istället för att sitta som Herr Frågvis... ;-)

Fredrik sa...

Haha!! Ja, du är så välkommen så.