2008-05-07

Lite moraliskt stöd

Ringde svärfadern - ärkerörmokaren, och frågade lite om den där tryckströmbrytaren till vattenpumpen.

Han hade inga direkta konkreta råd att ge, då just vår sorts brytare var av en sort som han aldrig hade sprungit på nånsin, men det räckte med lite samtal om dylika mojänger i allmänhet för att jag skulle ta mig mod och ge mig på den med skruvmejsel och skiftnyckel i ganska högt hugg.

Lite skruvande hit och dit fick fanstyget att funka igen. Det verkar som att brytaren tappat bort sina min & max, liksom, och att jag lyckades skruva fram nya och lämpligare dito. Häpp!

Kvarstår dock en viss undring kring varför pumpen, trots att den gått konstant, inte lyckats trycka upp hydroforen till mer än drygt 4 bar... - Kan den ha börjat packa ihop, månne? - Får hålla ögonen och öronen på den och brytaren framöver.

4 kommentarer:

"R1" sa...

Vår sådan gjorde samma sak förra året - ville inte bygga upp tryck, orkade bara till 2 bar. Blev tvungen att byta pumpen i hålet. Ert hål är ju nyare än vårt så det är nog inte alldelese akut eftersom ni ligger på 4 bar. Vårt tryck ligger på 4,5-5 bar - vilket duger att dusha två st samtidigt utan att någon märker det.

"R1" sa...

Alldelese = alldeles.

Fredrik sa...

Helt hemlig smygduschning alltså? Om ingen märker det? :-)

Ilskebyttan sa...

Men nu orkar ju bara vår till knappt 3, och det är för fisigt. Pumpbyte...

Jaså, ni duschar två samtidigt ni, R1.