2008-05-05

Gnällbollar

Läste lite om de förslag på båtkörkort och båtregister som finns, och framförallt de inte lite bitska kommentarerna runt förslagen.
Det verkar som att varenda idé om att likställa sjötrafik med all annan trafik gör att båtägarkollektivet skriker utav bara fan.
"Vaddå båtskatt?? - Vi betalar ju en fruktansvärd massa moms när vi köper båten, och dessutom skatt på drivmedlet!", kan det låta..
- Jaha!?, tänker jag då, och undrar stilla om t ex bilägare slipper just dessa skatter??
"Båtkörkort??! - Näää! - Det kan ju kosta 5.000 spänn!! Bara de rika kommer att ha råd!!", kan det också låta...
- Jaha!?, tänker jag igen, och undrar om körkort för bil numera är gratis, och att bara rika kan köra bil? - 5.000 spänn för ett körkort låter dessutom rätt billigt i mina öron.

Må vara att Åsa Torstenssons liggande förslag är lite ruttet (vad annars att förvänta av den tanten?), då det säger att personer äldre än 55 skall undantas från körkortskravet, och att även folk som bor på öar utan landförbindelse skall undantas. - Vad säger att just dessa kör båt bättre än andra?? - Skall alla i Norrlands inland på samma sätt undantas kravet på körkort för bil?

Jag brukar inte vara för regleringar, men i just det här fallet är det fanimej motiverat. Kan det vara så att det egentligen gnälls så förbannat för att det antagligen är skitsvårt att ta båtkörkort med en halv back starköl innanför västen?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är rätt, på dem bara! Ge dem vad de tål!

Fredrik sa...

Tja... Dom där tomtarna som gnällde när promillegränserna skärptes på sjön, och dom som lipar över att deras båtar inte kan vara en skattefri och regelfri zon längre ger jag gärna vad dom tål.
Att INTE ha körkort för båtar är ju helt barockt.
Att INTE beskatta dom på samma vis som bilar är likaledes barockt, även om jag hellre sett att fordonsskatten försvann i sin helhet.

Så. Nu kommer vi väl aldrig mer få åka med grannarna i deras båt.. Haha!!

Mankan sa...

Vad skall man säga...? Swing again, för f-n! Ge dem bara!

Fredrik sa...

Box, poff, smäll!!

"R1" sa...

Det kan bli kostsamt framöver, tur man har en liten båt. Troligtvis så gynnas Sverige inte alls i väst av en skattelagstiftning gällande fritidsbåtar, då de flesta och största båtarna på Västkusten är från Norge.
Fordonsskatten på bilar skall ju gå till vägunderhåll och säkerhet!!! Vad skall en eventuell båtskatt gå till, kanske forskning att ta fram medicin till torskyngel?
Jag är för körkort på sjön, liknande som för förare av "terror mopeder". Utbildning om navigering samt hur man skall bete sig vid en olycka eller om man råkar i dåligt väder vore ju bra för allas säkerhet. Nog om detta! God natt, kompis.

Fredrik sa...

Det jag vände mig emot var de mer eller mindre hjärndöda kommentarerna kring förslagen, och även tonen i dessa.
Nu är det ju så att fordonsskatten inte alls öronmärks för det den är till för (vägar etc), så det var därför jag hellre såg att den inte fanns alls, utan att kostnader för infrastruktur över huvud taget togs via vanlig allmän skatt.

Bra att du tog upp norskarna. Dom hade jag inte tänkt på, men fanken vad roligt att införa allmänt körkortskrav för körande i svenska vatten. Då kanske man slipper en och annan norsk..?