2007-08-31

Liten sammanfattning av senaste veckan

Jahaja... Nu blev det visst så där länge sen igen, men det är väl bara att samla ihop och skriva ner..

Förra helgen hade vi kräftskiva under mitt nybyggda tak. Det gick alldeles utmärkt. Kanske särskilt utmärkt eftersom hustrun lyckades 'övertyga' mig om att jag skulle införskaffa och montera infravärmare i all hast.

Jobbveckan började på något vis likadant som förra veckan. Likadant i det avseendet att jag gick upp skittidigt på måndagen och åkte iväg nånstans. I detta fallet till Djurönäset, Värmdö på kickoff.
Det hela var en ganska trevlig tillställning med mycket runtfjantande i skog och mark och mycket tid att prata med människor som annars bara är namn i diverse mail.
Just det där pratandet med folk under kickoffen fick konsekvenser direkt på onsdag förmiddag, när det damp ner ett mail som sa att jag och en kollega absolut borde åka på en 'lagningsrunda' i USA ganska genast. Detta 'borde åka' blev nu i morse till en ganska spikat 'skall åka'. Redan vecka 37. Nåja.. Jag har varit med om sämre framförhållning i det här bolaget, så det skall inte gnällas egentligen, för jag gillar faktiskt att åka iväg sådär. En kollega i USA beskrev det en gång avundsjukt som "be the cowboy - get in - shoot all the bad guys and ride off into the sunset".
Synd bara att det är hela två veckor. Man hinner längta hem ganska mycket på två veckor nämligen.

På prylfronten har det faktiskt också hänt saker. Små saker, men ändå.
Kameran har fått sin okularförlängare till slut. 15mm extra mellan nyllet och kamerahuset gör att man inte trycker näsan i kameran hela tiden. Mindre kladd på skärmen och mindre oavsiktligt knapptryckande medelst näsa. Enda nackdelen är väl att den förminskar det i sökaren lite grann, men det är acceptabelt. Med i samma ask kom även en fjärrutlösare (tråd - inte trådlös). Bra-å-ha-grej om man skall ta skakfria bilder med stativ. Faktiskt låg det även en Twix i lådan. Tror att det var Cyberphotos sätt att be om ursäkt för att det tog ett par veckor att leverera. Enkelt trick, men det funkade på mig. Jag är nöjd kund.

Jag har också börjat labba med Windows Home Server lite. En sprillans ny produkt som jag till förstone tyckte verkade lite fånig men som har vuxit lite allteftersom jag kollat på den.
Tanken är helt enkelt att denna server skall stå som ett slags nav hemma och samla alla digitalfoton, all musik, alla hemvideos och alla andra filer som man vill ha gemensamt. Det där låter lite simpelt och fånigt men dom har faktiskt tänkt till lite.
Förutom det där gemensamma lagringsutrymmet så gör servern även backup av alla datorer hemma dagligen. Det hela sker helt automagiskt på natten och det funkar bra. Det enda man måste tänka på är att ha datorerna i antingen hibernate eller standby. Då vaknar dom själva på natten, gör backup, och somnar sedan igen.
Det är inte bara fånig filbackup, utan snapshots på hela diskvolymer, så det går finfint att göra 'scratch restore' på hela diskar/partitioner om ifall man vill. Naturligtvis går det även att göra restore på enskilda filer också.
Servern ser också till att duplicera filer över fler diskar, så även den är ganska skyddad mot haverier.
Nä! Nu blev det för mycket om WHS här. Jag får ta och skriva en rescension på den separat senare.

Inga kommentarer: