2008-03-04

Paradox

Jag brukar gilla nya pryttlar. Mycket. Dessutom brukar dom av någon anledning vara roligare ju dyrare dom är, men just den nya som är på gång är inte särdeles kul ändå.

Det luktar sexsiffrigt belopp den här gången, men jag hade hellre valt att investera i nåt käckt fyrsiffrigt istället.

Det handlar alltså om värmepannan igen, vilket vissa säkert kan lista ut.

Sen sist har svärfar ryckt ut och varit hjälte. Svärfar är lämpligt nog rörmokare, och tog en sväng söderut i lördags och slängde i all hast upp en tillfällig varmvattenberedare. Alltså slipper vi numera frekventera grannarnas dusch. Vi har numera eget varmvatten. - Himla bra, även om det hade kunnat skapa lite skojigt skvaller bland de andra grannarna när jag då & då gick till och från grannfrun i morgonrock på dagarna...

Låneberedaren har en skojig påskrift enligt vidstående bild. Man skulle kunna tro att den kokar brännvin istället för vanligt vatten? V&S förpliktigar på nåt vis, men tyvärr blir det ändå bara vatten.

Svärfar fortsätter vara hjälte genom att skaffa fram ny panna genom sitt jobb, och genom att erbjuda sig att skruva in den nya.

Vår gamla panna var av frånluftsåtervinnande modell, så den nya måste också mer eller mindre vara tvungen att vara en sådan (annars ingen ventilation, se), men vi (mest jag) tyckte att det kändes lite för åttital, så jag hittade en kombinerad mojäng med både frånluftsåtervinning och en luftvärmepump, så det är vad det verkar bli.

Under tiden får vår luft/luft-värmepump stå för det mesta av uppvärmningen med visst stöd av eldning i köksspisen. Det funkar faktiskt rätt bra, även om jag tycker att man skall elda för att det är trevligt, och inte för att man måste..

C la upp en bild på lille Kasper häromdagen, så jag måste väl också..? han är ju sååå fuuul.

Inga kommentarer: