2007-06-20

Ny fatwa på gång, möjligen?

Läste precis att en massa iranier och pakistanier har gått och blivit skogstokiga (eldar flaggor, dockor och annat moget nu igen)... Anledningen? - Jo... Salman Rushdie har blivit adlad, och det går ju fanimej inte för sig, eller hur?
Rushdie är för evigt jordens avskum, eftersom han retade upp Khomeini och grabbarna så till den milda grad härom decenniet. Även om fatwan han fick i nyllet, vad jag vet, är upphävd sen några år tillbaka, så är han fortfarande tydligen ett avskum på vissa håll..

Visst... Det här hallået är ju bara en variant på en massa annat elände som händer överallt hela tiden. Jag säger bara korståg, George W Bush, Irland, inkvisitionen, Vatikanen, Jihad, Usama, Ulf Ekman, Runar Sögaard...

Hög tid att förbjuda religionsyttringar och dito protester på allmän plats, tycker jag. Religionernas egna självsanering och grundläggande regler funkar helt enkelt inte alls. Var hittar man t ex "du skall inte dräpa" i saker som Irakkriget? Eller i 9/11? - Förbjud, förbjud, förbjud!!

Jag förnekar inte alls att även goda, fina saker görs i religionens namn, i stor utsträckning, men man kan faktiskt vara snäll utan Gud. Religiösa kan ni vara hemma i soffan och vid frukostbordet, men låt resten av världen slippa veta om eller märka av det, för det blir bara bråk. Jättemycket bråk.

Så. Kasta förbannelser och fatwor på mig allt ni orkar nu, Ekmän & ayatollor. Skiter jag i. Hellre ett rent helvete än era, i många fall, smutsiga, dubbelmoralistiska paradis.

Pakistans religionsminister, Ijaz ul-Haq, hävdade förresten tydligen att adling av Rushdie gör självmordsattacker försvarliga..? Tjena...

1 kommentar:

Mankan sa...

Yihaa...! Gud, va bra!...eller vad skrev jag nu... Va bra!, menade jag bara ;-) Ironiskt att livets rättesnören skall vara roten till så mycket ont. Kanske Christer Fuglesang skulle styra planeten istället, ateist som han är?