2007-06-25

Fusk, fusk, fusk, fusk!

Började årets byggprojekt idag, eller började åtminstone att riva ner det som skall bort innan självaste byggprojektet kan börja.

Det handlar alltså om tak nu igen (för övrigt det enda jag kan bygga, förutom planteringsbord och överdimensionerade trappor). Tak över en del av altanen närmare bestämt.

Alltså måste lite räcke och en hel del panel bort, för jag ska in under och gjuta nya fina stolpfundament.
Allteftersom jag började riva ner träpanelen som täcker underdelen av altanen så uppenbarar sig den ena fuskbyggedetaljen efter den andra.
Räcket är liksom spikat rätt mot däcket, utan tillstymmelse till stabilitet eller stöd (vilket vi iofs märkt, då räcket lutat betänktligt utåt och svajat). Stolparna mot mark sitter helt sonika ingeggade i en liten klick cement. Inga stolphållare eller nåt, utan bara ställda i klicken. En åsna kan fatta att stolparna blir blöta, fryser, och därmed knäcker cementklicken. Detta har också hänt. Surprise!
Alltså måste jag inte bara gjuta nya fundament. Jag måste också byta rätt många av de befintliga. Kanske även själva stolparna när jag ändå håller på, innan dom ruttnar bort.

Blää! Och nu när jag ändå liksom kom igång med rivandet, så börjar det regna så smått.

3 kommentarer:

"R1" sa...

Bra att du kommit igång. Då kan jag sitta på en stol, ta en kall öl och hjälpa dig med goda självklara råd som du säkert uppskattar. Tråkigt att jag får så ont i ryggen fort att jag inte kan hjälpa dig att bila bort gamla fundament etc. He he!

Fredrik sa...

Kanske kommer brädor och cementklickar farandes genom luften lite hur som helst, högt och lågt, så självklara råd ihop med solo öldrickning i omedelbara närheten kanske bör undvikas?
Omsyndtyckande och tröstande medelst kall öl kan däremot vara riktigt lämpligt...

"R1" sa...

Skall vara omtänksam när tillfälle ges så att du inte förtar dig. Vill ju inte att du skall lida av urtorkning när ångan är uppe med hammaren.