2007-03-01

Just det ja... En liten grej till

Det har varit en massa snack på sistone i media om den nya 'ha på dig bälte i bilen'-kampanjen. Böter har höjts och poliser 'hårdsatsar'..

Visst. Vi är vana här i Sverige vid att det är olagligt att köra bil utan bälte, men jag undrar ändå lite hur det där är tänkt, och var logiken finns..

Jag har alltid bälte i bilen. Inte för att slippa böter, utan för att jag inte vill slå mig fördärvad och kanske dö, om/när det smäller.

Alltså: - Om man INTE har bälte i bilen, så tar man en rätt onödig risk för egen del. Man gör helt enkelt något farligt.

När man gör något farligt i trafiken (i detta fall låter bli bältet) så bötfälls man med 1500 spänn och är kriminell.

Nu undrar jag varför trafiken är särbehandlad??? Allt annat farligt som man gör (för egen del) är normalt sett helt lagligt och nästan accepterat. Om jag klättrar utan rep, syrgas, vantar och termobyxor på Mount Everest så kommer ingen och bötfäller mig, fastän det är JÄTTEFARLIGT! Samma sak gäller fallskärmshoppning med för liten skärm, off-pist-åkning i lavinfara, fridykning med blyhalsband, sängrökning, knarkning (heter det så?), brottning med motorsåg, och en hel hord med andra saker... - JAG FATTAR INTE!

För tydligehetens skull måste jag skriva här att jag är jätteför den nya boten för att inte ha barnen bältade (2500 pengar). Det är nämligen en skillnad, för att det innebär framkallande av fara för annan, och det är såvitt jag vet olagligt på alla vis. Med rätta.

Någon får gärna förklara varför det är såhär... - Kan svaret kanske vara ´Tingwall´? - Skulle i så fall inte förvåna mig alls...

2 kommentarer:

Mankan sa...

Vänta du bara tills de inför "nollvision" i naturen också. Då blir det inga fler promenader utan hjälm och kevlardräkt, minsann...

Fredrik sa...

Mmmm... Om dumhet skall kriminaliseras får dom ligga i, lagstiftarna, å jösses vad poliserna får att göra då..

Jag vet!! Samhället borde förbjuda olyckor, så sparas jättemånga liv och sjukvårdspengar varje år! Varför har ingen tänkt på det förut?