2007-03-10

Jag fattar inte - igen

Läste precis om en norsk yngling som hade roat sig med att skära sönder några bälten på en SAS-flygning.
Hans lilla kniv var fullt tillåten att ta med sig, eftersom 1) Den hade ett blad som var kortare än sex centimeter. 2) Han skulle inte använda den till terrorism.

Jag tycker det börjar bli larvigt med alla nya fiffiga regler om vad man får, och framförallt, inte får ta med sig. Reglerna liksom snårar in sig i sig själva och blir märkliga.
Just pytteknivar, saxar, dartpilar och liknande är särskilt fånigt. Jag menar, om en liten tant med en nagelsax lyckas hacka ihjäl mig på ett flygplan, så är det nästan rätt åt mig..

Bättre kanske att istället för att förbjuda basebollträn, placera ut en massa dylika i hela flygplanet?? Min tanke här är att rent statistiskt så är de flesta passagerare INTE terrorister, och om då någon liten terrorist smyger sig på ett plan, så kan de andra, icke-terroristerna, slå terroristen hårt i huvudet innan terroristen hinner terrorisera nämnvärt??

Vet inte om jag tänkt färdigt här, men det skulle gå smidigare att flyga i alla fall..

2 kommentarer:

"R1" sa...

Just problemet med förbjudna knivar råkade vi ut för vid vår utresa för ca två veckor sedan. Som en normal icke terrorist gick vi igenon säkerhetskontrollen på Landvetter. Inga knivar med oss.

Därefter åt vi en bit mat innan ombordstigning - där fanns det både kniv och gaffel som man kunde plocka med sig. Hur tänker man här?

Ilskebyttan sa...

Du är tagen! Läs i min så fattar du.