2006-12-11

Ny Nordea-bluff

Fick ett nytt phishing-mail nyss. Återigen var målgruppen Nordeakunder. Varför alltid Nordea? Har dom mest usel säkerhet, eller mest korkade kunder?

Jag har börjat ändra inställning till dom här mailen. Först var jag irriterad. Sen blev jag mer och mer road av hur dåliga dom var, och numera känner jag liksom likgiltighet.

Obegåvade människor med webserver försöker sno pengar av obegåvade människor med webläsare....??

Om man går på nedanstående mail är det inte mer än rätt att man blir av med sina pengar! - En elektronisk version av gnuerna på savannen. De svagaste blir uppätna, och ingen upprörs över det..

Läs själva. Mailet i sin helhet nedan:

Vår bank följer regelbundet senaste prestatinerna
inom kampen mot nätbedrägeri och vidtar förebyggande åtgärder i syftet att nå
det bästa möjliga kundskyddet mot nätövergrepp. Från och med i morgon ska
systemet av kundkontoåtkomst genomgå till koderingen med flytande punkt. Det
innebär att Ditt lösenord och användarnamn inte ska förändras, men ska skrivas
annorlunda inom systemet. Det enda villkoret - Du behöver att skriva den
ursprungliga nyckeln som ska generera koderingen vidare. För detta behöver Du
att trycka på länken i det här brevet och fylla i tillgångskoden och ID i
motsvarande fälten. Efteråt kan Du avsluta kontooperationen.Tack för stödet, vi
ser fram emot ett gynnsamt samarbete

4 kommentarer:

"R1" sa...

Att du inte gick på den...konstigt? Det var ju så bra skrivet denna gång ;)

Fredrik sa...

Mmm... Jättebra skrivet. Igen! Hade jag bara haft ett Nordeakonto så hade jag ju så klart följt instruktionerna till punkt och pricka.

Mankan sa...

Det är väl klart att Nordea följer de senaste "prestatinerna"...vad det nu kan vara? Och "nätövergrepp", är det om man klipper sönder ett trålgarn, eller är det av sexuell natur? Ja ja, kan man inga svåra ord, får man väl hitta på några... ;-)

Anonym sa...

"prestantinerna"?? Är det såna där små, små bakelser eller??