2008-11-25

Leksaken...

...börjar bli dyr.

Min lilla helikopter tappade sin flygförmåga i helgen efter en lite obetänksam dumhet från min sida. Mojängen stod fint landad på golvet i vardagsrummet när jag 'bara' av någon anledning stängde av radion. Swwwoooosh, sa det och helikoptern stack iväg som ett streck, rakt in i stereobänken med en fet smäll. Just där och då hände något dåligt, och igår kväll listade jag ut exakt vad.
Min 'swashplate' pajade. Delade sig. Det är inte bra för helikoptrar. Alls.

När jag höll på med min dissektion igår så hittade jag även ett rätt trasigt axeldrev som också måste bytas. Landningsstället är för övrigt sönder sedan dag ett, så kanske ett sånt också?

Alltså får det bli en reservdelstur till Hobbex snart. Och sedan, väl hemma, kommer jag väl få spendera en timme eller två, minst, med montering och framförallt intrimning innan fanstyget kan flyga rakt igen.

Återkommer säkert i ämnet.

4 kommentarer:

Mankan sa...

Kan det vara så att alla inte är lämpade att vara helikopterpiloter? ;-)

Fredrik sa...

Magnus: Säkert är det så, men jag är ytterst lämpad. Före det där radiomissödet flög jag runt grejen i vardagsrummet utan minsta missöde tills batteriet var slut. Så det så!

Mankan sa...

Se där ja! Fast det enda som rapporteras är olyckor och trasigheter... Då känner jag mig trygg igen ;-) För jag skulle nog också lyckas ha sönder den. Fast fortare.

Anonym sa...

Hoppas du kommer till "bukt" med de trasiga delarna. He he!

Har du läst manualen? Där kanske står no no att stänga radion innan helikopterns strömförsörjning - men det vet du ju redan, the hard way.