2008-01-23

Powerbitmodem!!!

Jag har ett Powerbitmodem! Ett 28800 baud!

Nu fattar ingen, ingen, ingen vad det skall vara bra för utom jag, men jag skall berätta för er stackare vari det vackra ligger..

Powerbit är ett av de få svenska företag som byggde modem på den tiden man alls byggde modem, och har sålunda stöd för CID i svenska (och föralldel finska) telenät. CallerID (CID, CNID) är samma sak som ordet nummerpresentation för er som inte lägger varje viktig förkortning på minnet.

Grejen är den att jag för nåt år sen ville få till nummerpresentation i min då enda HTPC.
Borde vara skitenkelt, då det fanns diverse plugins och annat för detta. Problemet var att plocka upp självaste numret, dock.. Varje modem med självaktning (och man har ju såklart en försvarlig hög liggandes) kan leverera CID, men bara för alla telesystem i hela världen UTOM Sverige och Finland, då vi och finnarna helt sonika kör ett eget race i nummerpresentationshänseende. Bajs!

Alltså var jag tvungen att hitta antingen ett Powerbit-, Nokia- eller möjligen ett Ericssonmodem för att lösa uppgiften, vilket visade sig vara skitsvårt, minst sagt. Saken lades sålunda på is.

Nu, däremot, borde jag kunna få det här att funka! Jag behöver bara en nätverksansluten PC med PCMCIA-plats för modemet. Modemet pluggas in i närmaste telefonuttag och diverse program måste installeras. Sen måste det ju även installeras klientprogram i alla andra maskiner här hemma, men det går ju säkert fort..?

När allt är klart så kommer varje påslagen PC att i klartext visa vem som ringer när det ringer. Magiskt och oumbärligt, eller hur??

Allt ovanstående pyssel borde kunna fixas till på några timmar eller en dag. Det är dock ingenting mot den tid och ansträngning som kommer att behövas för att få hustrun att begripa att det är en bra idé att ens börja....

6 kommentarer:

Anonym sa...

Att du inte har frågat mig???

Jag har 2 stycken Powerbit 56000 PCMCIA liggande, och har haft i flera år...

Är du säker på att de har CID? Jag har för mig att jag har kollat det tidigare, men jag kan ha fel. Vad ska du använda för programvara för att få det att fungera?

Fredrik sa...

Hmmm... Tänkte inte på att du kunde haft några dylika modem, men det borde jag ju såklart ha gjort..

Joo... Om du vill få till CID i Sverige och Finland så gäller generellt Intertexmodem, vilket är vad Powerbit normalt egentligen är.

Vad gäller program så kolla på YAC. (http://sunflowerhead.com/software/yac/)

Anonym sa...

OK... Nu har jag kopplat in PCMCIA-kortet i en maskin, letat efter, och hittat, drivrutiner för det, och testkört det. Funkar inte. Inget av mina båda Powerbit-kort verkar ha stöd för CID.

AT-kommandona för CID finns, men ger inget resultat. Så var det med det...

Fredrik sa...

Jag vet med bestämdhet att jag fått CID att funka på ett Powerbitmodem. Ett externt, dock. Får testa med mitt 28800 när jag kommer hem..

Ilskebyttan sa...

Det är väl din svärmor du har att tacka för modemet? Vad ska hon få istället?

Fredrik sa...

Svärmor? PCMCIA? Nähääää du!